Excursies – dagtours

Als u met vakantie bent is een excursie maken een welkome afwisseling van het strand. Het aanbod van de standaard excursies is in jaren niet veranderd, maar de prijzen zijn echter omhoog geschoten. U gaat met een grote bus en bent uren kwijt aan het ophalen en afzetten van uw medepassagiers. Er wordt niet gestopt op plaatsen waar u dat wel zou willen en u dient de hele dag rekening te houden met het opgelegde schema. Indien u graag iets wilt gaan zien op uw manier en om uw vakantie nóg completer te maken kunt u Frandalucía ook inschakelen voor dagtours zoals bijvoorbeeld:

• De steden Málaga, Ronda, Granada, Sevilla en Córdoba.
  • Een rondrit door het schitterende achterland van Málaga.

Zie hieronder de agenda waar we zoal naar toegaan

17-5-22 Puzzelwandeling Malaga

Terugblik puzzelwandeling in Malaga 17-5-22

17-5-22 met een vrolijk gezelschap op weg naar onze mooie hoofdstad.
Allereerst een lekker bakkie koffie en toen moest iedereen er tegenaan.
Sommigen namen dat heel letterlijk en gingen fanatiek aan de slag met het antwoorden op de 50 vragen.
Anderen vonden het wel best en genoten ondertussen van mooi Málaga in voorjaarstooi.
De enige klacht was dat er te weinig tijd was voor pitstops, maar ja een dag vliegt om en rond 14 uur hoorde je magen rammelen. Eerst werd de dorst gelest en daarna volgde een lekkere maaltijd (behalve die gulas dan) en natuurlijk de prijsuitreiking. Ditmaal geen poedelprijzen want er waren teveel poedels 😂
Het was een super leuke afsluiting van een mooi seizoen en ik hoop jullie allen weer te zien vanaf november!

17 MEI PUZZELWANDELING DOOR MOOI MÁLAGA

malaga puzzelwandeling

DE LEUKSTE MANIER OM EEN STAD GOED TE LEREN KENNEN!

Vanuit la Carihuela is het vertrek om 9 uur, de bus zet
ons in het centrum van Málaga af. Natuurlijk beginnen
we met koffie-thee en worden alle teams voorzien
van de vragen. Op eigen gelegenheid lekker dwalen, kijken en vragen beantwoorden en uiteindelijk komen we uit bij een goed restaurant waar we na het aperitief zullen
genieten van een heerlijk 3-gangen keuze menu!
En uiteraard een prijsuitreiking!

De prijs is 39,50 pp en is inclusief:
– busvervoer
– koffie/thee
– aperitief
– 3-gangen lunch keuzemenu incl. 1 drankje.

Niet alleen prijzen voor de goede puzzelaars, maar ook voor het origineelst geklede team!

19-4-22 Terugblik El Torcal en El Chorro

Jeanne Heitzer 19 april 2022
We hebben een prachtige pen ultima excursie gehad met Francis, door het mooie achterland dat door de regen die de laatste weken is gevallen gekleurd is door diverse tinten groen en prachtige bloemen bezochten we met koffiestop in Antequera, daarna naar het mooie Torcal een gebied dat je eens in je leven bezocht moet hebben voor mij was het de 3e keer maar de vierde keer zal ook wel komen want dit gebied is zo bijzonder, Francis had ons onderweg al het een en ander verteld over deze mooie omgeving en we konden daar een kleine wandeling maken om foto’s te maken voor een mooie herinnering .
Na al dat moois gingen we via het merengebied lunchen bij El Kiosko en konden we ook daar het mooie meer bekijken, wat fijn dat door de vele regen de meren weer gevuld zijn, wat mooi dat na alle droogte nu de natuur zich zo mooi hersteld heeft, het is een prachtig gebied en op de terug weg passeerde we de kloof en konden we in de verte de wandelaars de Caminito del Rey zien lopen, onze chauffeur verdiende wel een applaus nam de haarspeldbochten met zijn grote bus en toen er van de andere kant ook een bus aankwam laveerde hij met een tussenruimte van een haar gewoon zijn weg of hij dat elke dag deed Top!
Vooral de terugweg vanaf de meren is zo mooi ik heb genoten van deze dag en met mij vele die weer mee waren .
Dank je Francis voor deze weer mooie excursiedag en we hopen dat je er weer mooie gaat voorbereiden voor volgend jaar .
Voor mij was het een afsluiting van mijn overwintering en ik hoop dat u genoten hebt van de verhalen over de tochten en wandelingen die ik gemaakt heb in Andalusië. U kunt ze bekijken op de site van Carihuela
Jeanne overwintert. Ik wil bij deze ook iedereen bedanken die bijgedragen hebben mij weer een prachtige overwintering te laten beleven en bedank in het bijzonder Sabina en Francis die me meenamen op hun tochten, en Carla Zijlstra die steeds weer een video maakte van mijn wandelingen en bezoeken.
Tot November. Jeanne Heitzer

19 APRIL NAAR EL TORCAL

19 APRIL MOOIE KLASSIEKER! EXCURSIE NAAR EL TORCAL EN DE STUWMEREN

Via de nieuwe tolweg rijden we naar het mooie antieke stadje Antequera waar we een gezellige koffiestop houd en waar u tijd heeft om bv. één van de vele bijzondere kerken te zien. Daarna vervolgen we onze weg omhoog naar het unieke natuurpark van EL TORCAL oftewel het pannenkoekgebergte. Na een kort bezoek aan dit karstgebergte, één van de bijzonderste van Europa, rijden we dwars door de natuur richting de prachtige stuwmeren van El Chorro. We lunchen aan het meer en nemen een andere route terug door het natuurpark langs de bekende kloof met het tegenwoordig zo populaire Caminito del Rey (Koningspad) en de vele citrusplantages

Prijs: € 28,00 pp
exclusief de lunch (€11,00 3 gangen incl. drankje)

Terugblik 24-2-22 Granada

Wat weer een prachtige dag in Granada, het zag er niet naar uit dat het weer mee zou werken, maar toen wij in Granada aankwamen werd het zonnig en kon onze jas gauw uit.
Wat een mooie stad. Onze koffie stop was in het plaatsje Rio Frio, waar we bij een eerder bezoek naar Granada ook stopte, ik heb dat beschreven in mijn vorig verhaal hier worden in bakken steur gekweekt voor de kaviaar.
We hebben wat afgelopen en bekeken, eerst een mooie kerk veel barok. Een deel van de groep werd afgezet bij het Alcazaba waar ze een bezoek met een gids hadden een ander deel waar ik bij hoorde gingen met Francis naar de stad ik had het Alcazaba al jaren geleden bezocht, maar de stad kende ik nog niet wat een mooie gezellige grote stad je hebt je hebt hier wel een paar dagen nodig als je alles goed wil bekijken.
We pakten een taxi en lieten ons naar boven rijden waar we een prachtig uitzicht over de stad hadden en het Alcazaba de Alhambra wat mooi, we kwamen voorbij een klooster waar je bij een deur een luikje had en daar aan een koordje kon trekken het luikje ging open en er kwam een plankje tevoorschijn waar op een papier stond wat je kon bestellen, francis bestelde een zak Magdalena’s dat zijn typische Spaanse 🧁 jes die in het klooster gemaakt worden door de nonnen de prijs stond op een briefje we betaalde in het luikje wat weer dicht ging en even later draaide het luikje weer en kwam het lekkers tevoorschijn, dit allemaal doodse stilte want de nonnen mogen geen contact hebben met niemand heel bizar. We hebben daar op het pleintje heerlijk wat gedronken met een lekkere tapa.
Toen lopend langs een prachtige weg naar beneden naar de stad van alles te zien mooie doorkijkjes dus genoeg tijd om lekker te dwalen en foto’s te maken, het was een heerlijke dag echt weer genoten.

16-2-22 MOOIE EXCURSIE NAAR DE 3 MARIA’S

WOENSDAG  16 FEBRUARI

MOOIE EXCURSIE NAAR DE 3 MARIA’S

Dit is de dag van de 3 Maria’s! U blijft de zee zien op deze verrassende en lekkere excursie het binnenland in.
We rijden ditmaal om Málaga heen en maken een koffiestop in een lieflijk bergdorpje waar de bewoners trots zijn op hun vele planten en waar u vrije tijd krijgt om er doorheen te dwalen. Via een verrassende route komen we uit bij de boerderij van de 3 Maria’s. Deze dames koken voor ons een heerlijke, verse ecologische maaltijd op een bijzondere plek, waarvandaan je een betoverend uitzicht hebt op de kust. Op de terugweg stoppen we in Frigiliana. Dit beeldschone witte dorpje staat al jaren steevast in de top 10 van Mooiste dorpen van Spanje! Via de kustweg zijn we rond 17.30 uur weer terug in Carihuela.

Vertrek 9.00 uur.

Deze excursie kost € 28,00 + €12,00 pp voor de 3-gangen lunch inclusief water en wijn

Volg mij op Facebook voor de laatste nieuwtjes

Terugblik Excursie “Het verborgen Granada”.

2-2-22 Een prachtige excursie gehad naar Klooster van La Cartuja in Granada met daarna een bezoek naar een keramiek fabriek uit het jaar 1547, We vertrokken met een volle bus 60 personen en 2 voortreffelijke gidsen Sabina en Francis, het weer was ons goed gezind en we reden door een prachtig landschap richting Granada, onderweg kregen we afgewisseld door Francis en Sabina veel informatie, Sabina vertelde ons wat ons te wachten stond in het klooster en gezien haar historische kennis kunnen we daar dan een hoop van opsteken. Onze eerste stop was in Vente genaamd Rio Frio waar we een heerlijk bakkie koffie konden nuttigen en onze reis daarna weer voortzetten, vlak bij waren kweekvijvers waar men steur kweekt voor de kaviaar een proces dat jaren kan duren eer er kaviaar gewonnen kan worden, leuk al die nieuwtjes onder weg die Francis verteld je steekt er steeds weer wat van op.
Dan kwamen we aan bij het klooster dat er aan de buitenkant wat somber uitziet, maar als je bij de ingang de Prachtige patio ziet en daarna naar binnen gaat weet je echt niet wat je ziet, een pracht van architectuur, schilderijen, beeldhouwwerk de Andalusische barok het is werkelijk een pracht en Sabina die alles uitlegt ik heb echt mijn ogen uitgekeken en ik denk meerdere met mij.
De groep was te groot om gelijk binnen te zijn dus werd gedeeld en Francis ging met een deel van de groep naar een prachtig uitkijkpunt waar je een heel mooi uitzicht had over de stad en de Siera Nevada een plaatje daarna waren de andere aan de beurt en werd er gewisseld. Daarna bezochten wij een keramiek fabriek uit het jaar 1547 waar Francis ons vertaalde wat de meester ons uitlegde over het proces waar nog op Moorse wijze het kenmerkende aardewerk van Granada geproduceerd word. En we in een aangrenzende winkel het eindproduct konden bekijken er stonden prachtige exemplaren.
Daarna kregen we wel wat dorst en kwamen bij een leuk restaurant aan waar we een lekkere verfrissing kregen met een tapa het was lekker zonnig en warm dus konden wij daar heerlijk buiten zitten aan lange tafels zo dat het gezelschap mooi bij elkaar bleef, dan weer verder want onze maag begon te knorren en kwamen we aan bij Amalia en Antonio waar buiten de muziek ons al op stond te wachten, dit restaurant heeft een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergen van de Siëra Nevada dus moest er eerst heel wat af gefotografeerd worden en toen aan tafel die prachtig gedekt was en tijdens onze lunch kregen we een serenade van de Tunas het was er heel gezellig leuk is om te zien hoe Francis alles goed in de gaten houd dat iedereen aan zijn trekken komt en indien nodig zelf bijspringt.
En zo hadden we weer een prachtige dag die goed verzorgd was door onze twee toppers van gidsen en jullie kunnen mij wel Inschrijven voor de volgende keer met dank aan onze chauffeur die ons weer veilig thuisbracht, werd het clublied gezongen dat men altijd aan het eind van de reis inzet.
Veel dank voor de leuke en leerzame dag.
Jeanne

Terugblik 19-1-22 tocht door het achterland

19-1-22 Een prachtige excursie gemaakt met Francis als gids, we vertrokken met een volle bus met gezellige mensen naar het mooie achterland van Malaga weergaloos mooi met prachtig weer, onderweg passeerde we het zogenaamde spookhuis van Cortigo grappig was dat ik toevallig samen net mijn kleinzoon deze geschiedenis aan het lezen waren toen hij hier was met de kerstdagen, dus voor mij was het een verrassing dat we het huis
passeerde, Francis vertelde over de lugubere verhalen die de ronde deden over dit huis,
We reden door een prachtige vallei met sinaasappelplantages
er groeit daar van alles een zeer vruchtbaar gebied ondertussen kregen we van Francis veel uitleg over het wel en wee van dit gebied, Zij bezit veel kennis over het verleden van het gebied waar we langs reden en weet daar op een aangename en met veel humor over te vertellen.
Het was prachtig weer een genot om door deze mooie omgeving te rijden en een complement voor onze chauffeur.
Onze eerste stop voor een lekker bakkie koffie werd ons aangeboden door Francis en daar was in een heel mooi restaurant Los Caballos dat smaakte goed en daarna gingen we naar een fabriek waar olijven geperst werden waar Francis ons weer zeer kundig hier ons liet zien hoe dat het daar aan toe gaat en we aan het eind ook konden proeven hoe lekker 🫒 olie smaakt, ook hier weer veel opgestoken van haar kundige uitleg, daarna was het weer tijd om onZe mooie rit verder te gaan maken en kregen we een zeer mooie rit door de Sierra de las Nieves Natuurpark de thuisbasis van diverse beschermde zoogdieren en vogels, waar al heel veel amandelbomen in bloei staan een plaatje.
Daarna kregen we wel trek en na een mooie rit met prachtige vergezichten kwamen aan bij een mooi restaurant waar we onze lunch hadden ook hier weer mooie foto’s kunnen maken toen eer op weg na waar we naar onze op een-na-laatste stop hadden je mag in Andalusië niet zeggen laatste vertelde Francis en zo heeft ze vele weetjes wat leuk is om te weten, zo bv gingen we bij de een-na-laatste stop wat ik zou noemen restaurant vertelde ze ons dit een Venta dat komt omdat ze hier ook hun producten verkopen in dit geval was het fruit en sinaasappel 🍊 en 🍋 en we namen voor 1 euro allemaal een netje mee.
Dan noem je dat Venta. Weer wat geleerd, hier konden we ook weer mooie foto.s maken en koffie en wijn smaakte goed. Veel geleerd van onze leuke gids Francis en met het clublied wat altijd gezongen word aan het einde van de rit kwamen we veilig weer terug in La Carihuela
met heel veel dank aan Francis die voor ons weer deze prachtige excursie verzorgd en geleid heeft. Jeanne

Foto’s van Jeanne en Imie

Volg Frandalucia op Facebook en mis geen excursie of leuke vakantie tip

Terugblik 14-12-21 Kerst-excursie

Terugblik 14-12-21 Kerst-excursie met Frandalucia
Wat weer een prachtige dag, het zag er veel belovend uit een prachtige zonsopgang van uit de tuin van het mooie Santa Clara complex gingen we vandaag een mooie excursie maken met onze welbekende en altijd vrolijke gids Francis. De bus kwam mij ophalen en zo vertrokken we naar de bergen een hele mooie rit die ons naar onze eerste stop bracht waar we een koffiepauze hadden in het dorp Casabermeja vlak bij het restaurant was ook een winkel waar ze de welbekende Kerstmis versnaperingen verkochten, de Spanjaarden zijn echte snoepers en er lag een ongelofelijke voorraad verschillende koekjes en bonbons en meer lekkers gelijk maar een volle zak gekocht want ik krijg visite van mijn kinderen en die lusten dat lekkers wel.
Francis gaf onderweg veel informatie ze weet heel veel en het is leuk en leerzaam hoe zij die op een leuke manier overbrengt zo dat je heel wat opsteek tijden de rit die ons weer verder bracht naar de mooie stad Antequera.
In Antequera hadden we een mooie wandeling door een gedeelte van de stad en ook daar zagen we mooie kerststallen waarvan een die door een man alleen opgesteld en gemaakt is zo knap met natuurlijke materialen wat een geduld moet iemand hebben om zoiets moois te maken, daarna gingen we weer verder door de stad waar we bij de mercado centraal even een stop hadden en het weer was zo lekker dat we gewoon lekker buiten in het zonnetje konden zitten wat je echt moet treffen want in december kan het behoorlijk koud zijn in de bergen.
Antequera is een prachtige stad beslist de moeite waard om er nog eens terug te komen want het heeft veel om te bekijken prachtige kerken en patio’s, maar nu gingen we even de kerststal bekijken die de heer gemaakt heeft wat beslist de moeite waard was en daarna gingen wij weer verder met onze groep.
Na de wandeling in de stad stond de bus alweer klaar om ons verder te brengen want er was nog iets heel moois te bekijken en kwamen we aan bij een groot terrein waar een groot modern gebouw stond en toen we daar naar binnen gingen was ik een tijdje helemaal stil een museum dat het hele jaar open is met de prachtigste kerststallen niet te geloven zo mooi en ik kan iedereen een tip geven om daar beslist een keer naar toe te gaan ook kinderen zullen een bezoek eraan zeker heel leuk vinden. Je weet echt niet waar je het eerst moet kijken en zo een prachtige ruimte sommige stallen waren wel meters lang en zo prachtig gedetailleerd echt prachtig iedereen was onder de indruk ervan en ik had dit bezoek eraan niet willen missen ik heb en ik denk vele met mij genoten wat heb je een mooie trip uitgestippeld Francis
Toen we alles bekeken hadden werd het tijd om te gaan lunchen en kwamen we aan in een gezellig restaurant waar we een heerlijke lunch genoten, in middels had iemand in de gaten dat onze Francis jarig was en hebben we haar toegezongen mijn telefoon deed niets meer dus hier heb geen foto’s van. Daarna de terug rit en kwamen we weer veilig thuis.
Met heel veel dank aan onze voortreffelijk gezellige gids Francis ik hoop dat ze gauw weer zo een mooie excursie gaat organiseren want dan ben ik en zeker vele met mij zeker van de partij.
Bedankt voor de mooie dag.

Een Verrassingstocht donderdag 10 juni

Terugblik! Verrassingstocht naar de Valle Lecrìn 10 juni 2021

We reden ditmaal naar de oostkant van Málaga tot aan de Grotten van Nerja waar we een lekkere koffiestop hielden. Vervolgens over de oude prachtige kustweg N340 (niet voor te stellen dat we in de jaren 70 alleen maar dit soort wegen hadden….) je waant je op de Côte Azur!
We gingen op weg naar Velez de Benaudalla aan het begin van de Alpujarras waar we een bezoek brachten aan de Historische Moorse tuin.
Een lekkere lunch wachtte op ons in Melegis aan t meer van Beznar.
Tot slot de enige rumbodega van Europa bezocht en natuurlijk geproefd!
Voorlopig was dit de laatste excursie tot oktober!! Wij Sabine en Francis wensen iedereen n mooie zomer toe!

Een Verrassingstocht, donderdag 10 juni 2021

Francis en Sabine hebben het genoegen u uit te nodigen voor de laatste dagtocht die we gaan organiseren vóór de zomerstop!

Onderweg stoppen wij voor de koffie en biologische pauze 😉

Verrassingstocht Verrassingstocht Verrassingstocht

We hebben deze keer de Tropische kant van de kust en een stukje van de Alpujarras uitgekozen met een uniek bezoek aan een historische Nasriden tuin uit Moorse tijden. Dit wordt de andere Generalife genoemd en is tot op heden onbekend bij de meesten. Dit wordt gegidst door een vakkundige gids in het Spaans en wij vertalen alles naar het Nederlands. Aansluitend rijden we een prachtige route door de Valle de Lecrín en komen uit bij een mooi gelegen restaurant met adembenemende uitzichten en met een typisch lokale lunch met drank inclusief.
Na de lunch keren we terug naar Motril waar we de enige rum destilleerderij van Europa bezoeken met natuurlijk een proeverij van dit heerlijks.
Daarna keren we voldaan en vrolijk terug naar huis!!

Opgeven bij sbsabine7@gmail.com of frandalucia@gmail.com
Prijs inclusief bezoeken en lunch (met drankje)
€ 50 per persoon NCCS Leden € 45 per persoon
Francis en Sabine

Verrassingstocht Verrassingstocht

Gastenboek

• Rijn Kwakkel
    Nou, van Coín naar Ronda door Andalusië gereden: zover het oog reikt gecultiveerd landschap. Alle (olijf)bomen in keurige rijtjes. Op...
  • Irene Verkade
    Afgelopen najaar hebben we met de Stichting Iromed weer een heerlijke reis in Andalusië gedaan voor mensen met een lichamelijke...
  • Nell
    Het is inmiddels bijna een jaar later. Maar in oktober 2016 waren we in Spanje en was Francis onze reisleider....
  • Carla
    Wij zijn twee keer met je meegeweest. De eerste was Excursie naar Estepona, De grens van Gibraltar en Casares. Francis...

Op tapas tour met Frandalucía

Tapas tour Frandalucia
Op tapas tour met Frandalucía is altijd lekker en gezellig! Vraag naar de mogelijkheden

In de planning

7-DAAGSE HERFSTREIS
DOOR HET MIDDEN VAN SPANJE  NOVEMBER

Deze reis voert u langs bijzondere plaatsen te weten Madrid, Ávila, Salamanca, Trujillo en Toledo. U logeert in het centrum van Madrid, in Ávila wacht de prachtige Parador op u, in Salamanca slaapt op een heerlijk landelijke buitenlocatie, in Toledo kijkt u vanaf de ontbijttafel op de stad met zijn Taag en in Trujillo overnacht u in een authentiek kasteel!
Het aantrekkelijke van deze reis bestaat onder andere uit de allerbeste lokale gidsen die u werkelijk kennis laten maken met hun stad. Zo leert u het échte Spanje kennen met al zijn verschillen op geografisch, cultureel en culinair gebied. LEES MEER

Gastenboek

• Rijn Kwakkel
    Nou, van Coín naar Ronda door Andalusië gereden: zover het...